מילון מונחים בשיווק ופרסום

לא צריך להיכנס ללחץ כשמדברים אתכם במושגים מעולם השיווק והפרסום.
כאן תמצאו את הפירוש לרוב המילים המפחידות.

אומניבוס
מחקר כמותי הנערך פעמיים בשבוע באופן קבוע על ידי מכוני המחקר, המחקר נעשה בטלפון למדגם מייצג של כלל האוכלוסייה (500 איש) בנושאים שונים.

און ליין
השלב האחרון בעריכת סרט הפרסומת לפני עלייה לאוויר. בשלב זה רואים את הסרט הערוך עם כותרות מעוצבות, אפקטים, סאונד וקריינות. יש סרטי פרסומת שמבוססים בעיקר על און ליין – מדובר בסרטי פוסט שמתבססים על עריכת פוסט ללא חומרים מצולמים.

אוף ליין
השלב הראשון בשלב הפוסט לאחר צילומי סרט הפרסומת, בשלב זה רואים את השלד של הסרט, בודקים אם המסר עובר. זו מעין סקיצה המצולמת שעדין לא טיפלו בה בסאונד, צבעוניות, כותרות, אפקטים. בשלב זה קל לשנות ולתת הערות.

אייריס (Iris)
תדפיס צבע בעלת יכולת ניבוי לצבעי העבודה ב85-90%. משמש לבדיקת צבעי עבודת הפרינט לפני הורדה לדפוס.

סקיצה
המחשת הרעיון הפרסומי בפרינט (מודעה, עלון וכו’). הסקיצה מראה כיצד הרעיון יבוא לידי ביטוי ואינה כוללת ויז’ואלים, פונטים או כל אלמנט גרפי שיופיע במדית הפרינט הסופי. מטרת הסקיצה – לאשר את הרעיון מול הלקוח.

ארט דירקטור
המעצב. אחראי לצד הויזואלי של המסר הפרסומי. באחריותו למצוא רעיון עיצובי לקונספט ולפתח את הכיוון לכדי בסיס מוצק ומובן שממנו המעצבים יכולים להמשיך לעבוד. עבודת הארטדירקטור כוללת גם נוכחות בצילומי סטילס וצילומי סרטי הפרסומת.

ביסוסים
מסמך מהלקוח המכיל נתונים המאשרים שכל הנאמר בפרסומת הוא אכן נכון. ביסוסים נדרשים בשלב אישור תסריטים מול הזכיינים והרשות השנייה לפני צילומים.

בריף
מסמך מתומצת המהווה נייר עבודה לקריאטיב או לכל מחלקה אחרת במשרד ומהווה כלי עבודה להתנהלות יעילה בתוך המשרד.

פלנר
הפלנר מייצג את הצרכן הסופי, השוק והמוצר. תפקידו לאסוף, לגבש ולנתח את הצרכים, הרצונות, החלומות, דרך ההתנהגות ואופן החשיבה של קהל המטרה עד למציאת אסטרטגיות תקשורתיות. הפלנר עובד במשותף עם התקציבאות והקריאטיב מול הלקוח. בנוסף, במסגרת תפקידו – כתיבת בריפי אסטרטגיה, ניהול מחקרים וניתוחם, ליווי הקריאטיב במציאת הפתרון הקריאטיבי והתאמה לאסטרטגיה, שותפות בבחירת קריאטיב להצגה בפני הלקוח, עריכת מצגות חשיבה על יוזמות שיווקיות ועוד.

גריד
שפה עיצובית המכילה את חוקי המותג לגבי ליאאוט, פונטים, צבעוניות, מיקום הלוגו, אופי ויז’ואלים ועוד. מטרתו ליצור קו אחיד ניתן לזיהוי בכל פרסומי המוצר, על מנת לגרום לצרכן לזהות את המפרסם עוד לפני שהוא מתעמק בפרסומת.

סופרווייזר
מנהל התקציבאים. באחריותו לתכנן את העבודה על פי סדר החשיבות בצורה יומיומית, לחלק את המשימות לתקציבאים תוך שימת לב לתהליך יעיל מהיר ואיכותי, לייעץ בתכנון מסעות פרסום כולל מדיה, להנחות וללוות את הפלנרים בקביעת האסטרטגיה, להכין מצגות ללקוחות, להשתתף בהחלטות על לוחות זמנים סבירים לעבודה, לבחון את מסגרת התקציב ולעמוד בה, ולגבש ולהנהיג את הצוות העובד על התקציב.

קבוצות מיקוד
מחקר שבו מזמנים צרכנים פוטנציאלים או אנשים התואמים להגדרת קהל היעד ומציגים להם את הנושא הנבדק: קונספט/קריאטיב/תובנות צרכן ועוד.

טרפיק
פונקציה המקשרת בין התקציבאות, הקריאטיב והסטודיו. תפקידו: לנתב את הבריפים למחלקות הקריאטיב והסטודיו; לבחור ביחד עם מנהל הקריאטיב את הצוות שיטפל בבריף; לעקוב אחרי העבודות בקריאטיב ובסטודיו תוך עמידה בלוחות הזמנים; לבדוק את העבודות לפני החזרה לתקציבאים (סבב חתימות) וכן לנהל את זמנם של אנשי הקריאטיב.

מדיה פלנר
המדיה פלנר הוא זה שמחובר להרגלים של אנשים: במה הם צופים, מה הם קוראים, ולמה מאזינים. תפקידו להיות נוכח בתכנון מקדים של פריסת מדיה אופטימאלית לקנייה, תוך שילוב עם צרכי הלקוח. הוא אחראי על תכנון, הערכות וניתוחים לפני ואחרי קנייה של פריסת המדיה; על ביצוע הזמנות המדיה ופרסומן; על עידכון התקציבאות והפלנר בכל שינויי בתוכנית. בנוסף, עליו לערוך מצגות סיכום לאחר כל קמפיין וכן מצגות מדיה שנתיות/חצי שנתיות שמטרתן בדיקת נתחי הוצאה לפרסום בענף/קטגוריה ופרמטרים נוספים הנדרשים על פי בקשתו של הלקוח.

קופירייטר
איש המילה – הקופירייטר אחראי לניסוח המסר הפרסומי, לביטוי ערכי המותג והתועלות שלו באמצעות תיאור כתוב או וורבלי. הוא שותף בתהליך מציאת הקונספט, כתיבת תסריטים, טקסטים לפרינט וכתיבת תשדירי הרדיו. עבודתו כוללת גם נוכחות בהקלטות קריינות לסרטי הטלוויזיה ותשדירי הרדיו.

מנהל קריאטיב
מנהל צוותי קריאטיב. תפקידו כולל: הנחיית צוותי הקריאטיב, סינון רעיונות סיוע בתהליך היצירתי בעת הצורך; מעורבות וסמכות החלטה בתהליך האסטרטגי (קריאטיב ופלנינג); הצגת הקריאטיב בפני הלקוח והובלת תהליך אישור הקריאטיב השוטף; מעורבות אסטרטגית בניהול הלקוח ביחד עם מנהל הלקוחות; ניהול אישי ומקצועי של אנשי הקריאטיב.

מנהל לקוחות
מנהל מספר סופרוויזרים. עובד בתוך המשרד מול מנהלי המחלקות השונות ומול הדרג הבכיר אצל הלקוח. תפקידו: לנהל את התקציב מלמעלה, תוך לווי אסטרטגי של הלקוח ודאגה לחיזוק הקשר איתו; לסייע בפתרון משברים בתוך המשרד ומול הלקוח; להוות סמכות עבור הלקוח בצמתים חשובים; להקדים את הלקוח בחשיבה קדימה על מהלכים ובחשיבה על יוזמות שיווקיות; לדאוג לעמידה ביעדים; לגדל ולהצמיח את האנשים בצוות תוך ליווי מקצועי ואישי.

פרזנטציה
מצגת. בתחום הפרסום ישנם מספר סוגים של פרזנטציה – פרזנטצית פלנינג שבמסגרתה ניתן להציג אסטרטגיה פרסומית, תוצאות מחקר, סיכום קמפיין ועוד. פרזנטצית קריאטיב שבמסגרתה מציגים סקיצות למודעות, תסריטים תשדירי רדיו או כל אמצעי מדיה אחר המוצג במסגרת הקמפיין. פרזנטצית מדיה – הצגת תכנית המדיה, סיכום קמפיין או ניתוח מדיה תקופתי לקטגוריה.

מוסיקת ספרייה
בסרט פרסומות משתמשים במספר סוגים של מוסיקה. מוסיקת ספרייה היא מוסיקה בעלות זולה יחסית, אשר מגיעה ממאגר מוסיקות ‘ציבוריות’ (שבהן כל אחד יכול להשתמש). במוסיקת ספרייה משתמשים משיקולי עלות או כאשר הסרט מבוסס בעיקר על משחק והמוסיקה פחות חשובה וכאשר אין חשיבות לבלעדיות.

תקציבאי
איש הקשר בין הלקוח למשרד הפרסום ולהיפך. תפקידו לנתב את העבודה מול המחלקות תוך שמירה על איכות העבודה ואחריות לעמידה בלוחות הזמנים. התקציבאים מעורבים בכל תהליך הקמפיין – החל משלב האסטרטגיה, מציאת הרעיון הפרסומי, בדיקת התאמה לתקציב ועד להוצאה לפועל של הרעיון הפרסומי בהפקה ועליה לאוויר. תפקידו להניע את אנשי המשרד, לעקוב אחר כל שלב בתהליך תוך ייצוג רצונות של הלקוח במשרד וביטוי דעתו המקצועית של המשרד אצל הלקוח.

דילוג לתוכן